جهان به منزله پیکر خدا

نویسندگان

سلی مگ فاگ ترجمه مرتضی قرایـی

چکیده

و کلمه جسم گردید و میان ما ساکن شد).[2] (انجیل یوحنّا, باب اوّل, آیه 14). این بی همتایی غیر قابل قبول را مسیحیّت در قلب یکی از آموزه های کانونی خودش اطلاق بخشیده است, آموزه ای که مدّعی است خداوند در یک موضع و جایگاه و تنها در یک جا, یعنی در شخص عیسی ناصری, تجسّد یافته است. او و تنها او (صورت خدای نادیده) (رساله پولس رسول به کُولُسّیان, باب اوّل, آیه 15) است. مبدأ, نیرو, و هدف عالم را از طریق, و تنها از طریق یک درودگر مدیترانه ایِ سده نخست [میلادی] می توان شناخت. آفریننده و منجی تاریخ پانزده بیلیون ساله عالم با صد بیلیون کهکشان هایش (و بیلیون ها ستاره و سیّاره موجود در این کهکشان ها) تنها در زمان سی ساله زندگانی یک انسان در سیّاره زمین دست یافتنی است. این ادّعا آن گاه که در بافت دانش معاصر مطرح می شود, دست کم, مخدوش به نظر می رسد. زمانی که جهان متشکّل از امپراتوری رم (با [قبایل] سوحشیز در مرزها و سرحدّاتش) بود, محدود ساختن حضور و وجود خدا به عیسای ناصری, به رغم این که قوم پرستانه بود, اعتبار اندکی داشت, لکن در طی صدها سال, بسیار پیش از ظهور کیهان شناسی معاصر, ادعاهای دیگر سنّت های دینیِ برجسته, به طور جدّ, با آن [ادّعا] به معارضه برخاسته اند. آن ادّعا, در شکل سنّتی اش, نه تنها به تمامیّت و کمال و ارزش دیگر ادیان لطمه می زند, بلکه در پرتو کیهان شناسی پساتجدّد, باور نکردنی و به راستی, نامعقول است. و ابداً, با تصویر کنونی ما از عالم سازگار نیست. لکن شاید این بی همتایی غیر قابل قبول ادّعای کانونی ایمان مسیحی نباشد. در الگوی عالم به منزله پیکر خدا, بن مایه های مهم [عبارت های] (جسم گردید) و (میان ما ساکن شد) هستند. شهادت به این که خدا به منزله یکی از ما, به منزله یک شخص انسانی, تجسّد یافته و به صورت آرمانی ای هم تجسّد یافته, امری مهم و حیاتی است.

برای دانلود باید عضویت طلایی داشته باشید

برای دانلود متن کامل این مقاله و بیش از 32 میلیون مقاله دیگر ابتدا ثبت نام کنید

اگر عضو سایت هستید لطفا وارد حساب کاربری خود شوید

منابع مشابه

تدریس به منزله ی عملی فرهنگی

این مطالعه با هدف فهم تدریس به منزله عملی فرهنگی انجام شده است. در این راستا، با توجه به هدف، رویکرد مطالعه کیفی است و برای تجزیه و تحلیل اطلاعات گردآوری شده، از روش تحلیلی توصیفی استفاده شده است. نمونه پژوهش، نمونه هدفمند منابع در دسترس بوده و روش گردآوری اطلاعات، جستجو در منابع پایگاه داده ها شامل یافته های حاصل از پیشینه مطالعات و مقالات مرتبط در منابع انگلیسی در پایگاه داده گوگل اسکولار و س...

متن کامل

جرم زدایی به منزله یک تغییر

جرم‌زدایی، عبارت است از عقب‌نشینی حقوق کیفری از رهگذر زائل کردن کامل وصف مجرمانه از جرم یا بیرون بردن رفتار از قلمرو قانون جزا و باقی گذاشتن آن در گستره اقتدار عمومی که مستلزم اِعمال کنترل های غیرکیفری است. از این رو، جرم‌زدایی یک فرایند تغییر است که دست‌کم دو سوی دارد: سویه نخست نهاد عدالت کیفری است که بنا به دلایل موجهی به این نتیجه می‌رسد که یک رفتار نباید جرم باقی بماند؛ سویه دوم، نهادهای غی...

متن کامل

فعل خدا در جهان از دیدگاه ایان باربور

هدف ما بررسیِ تحلیلیِ دیدگاه پویشیِ باربور دربارة فعل خدا در جهان است. ایان باربور به پیروی از دیدگاه علمیِ روز اعتقاد دارد که جهان طبیعت با قانون‌های طبیعی اداره می‌شود؛ اما به فعالیت خدا در جهان طبیعت نیز باور دارد؛ و این‌ها را جمع‌پذیر می‌داند، چرا که وی معتقد است اینها در دو سطحِ متفاوت روی می‌دهند. قانون‌های طبیعی بیانگر تأثیر عوامل فیزیکیِ یک پدیده‌اند و فعلِ خدا بیانگرِ تأثیرگذاری خدا از درون اس...

متن کامل

انسانیت‌زدایی از خدا و جهان در فلسفه جدید

تا پیش از فلسفه جدید، تلقی غالب در اندیشه بشری نسبت دادن ویژگی‌های انسانی هم به خدا و هم به جهان بود. بر این اساس، می‌توان تشبیه یا انسان‌وارانگاری هم درباره خدا و هم درباره جهان را ویژگی غالب تا پیش از دوران جدید دانست. این ویژگی‌ها عمدتاً شامل مواردی چون داشتن ادراک و اراده بود. در دوره مدرن و با تحولات فکری و فلسفی بشر جدید، تدریجا ویژگی انسانی از خدا و جهان نفی و سلب و تنها به انسان م...

متن کامل

منابع من

با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید


عنوان ژورنال:
فصلنامه علمی پژوهشی نقد و نظر (فصلنامه علمی پژوهشی فلسفه و الاهیات)

جلد ۸، شماره شماره ۳۲-۳۱، صفحات ۲۶۹-۳۰۱

کلمات کلیدی

میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com

copyright © 2015-2023